
Po wielu miesiącach przygotowań w końcu nadszedł ten wyczekiwany weekend 26 - 27 lipca 2025 roku, kiedy to obchodziliśmy 50 lat formalnego istnienia naszego Związku. Był to czas świętowania ponad 50-lat istnienia buddyzmu zen w Polsce, w linii nauczania Rosiego Philipa Kapleau.
Warto wiedzieć, że nieformalne początki naszej wspólnoty sięgają nawet wcześniejszego okresu, końca lat 60-tych / początków lat 70-tych. W tamtych czasach grupka zaangażowanych osób zaczęła razem praktykować zen na podstawie książki - inspirując się książką Philipa Kapleau "Trzy filary zen" i budować wspólnotę praktykujących. Efektem ich wysiłku był przyjazd Rosiego Kapleau do Polski w 1975 roku i podpisanie aktu założycielskiego stowarzyszenia o nazwie "Koło Zen". Od tej pory nieprzerwanie podtrzymywana jest wspólna praktyka zen, a Dharma Buddy przekazywana kolejnym pokoleniom.
W ramach obchodów świętowaliśmy także 40. urodziny naszej siedziby przy ul. Filmowej oraz 30 lat opieki duchowej Rosi Sunyi nad polską sanghą. Przez te dwa dni Ośrodek Warszawski w Falenicy odwiedziło ponad 120 osób. Poza aktualnymi członkami naszej sanghi przybyli dawni członkowie oraz sympatycy naszego Związku lub buddyzmu. Gościliśmy także nauczycieli, mnicha i praktykujących z różnych grup buddyjskich. Wiele osób przyszło z członkami swoich rodzin.
Była to wspaniała okazja, aby pobyć razem, powspominać dawne czasy, cieszyć się artystycznymi występami, zjeść dobre wegańskie jedzenie. Był też czas na wspólną praktykę, wysłuchanie mowy dharmy Rosi Sunyi i rozmowy o praktyce. Poniżej fotorelacja z tych dwóch wspaniałych dni - zapraszamy do obejrzenia. Wszystkim bardzo dziękujemy za udział, pomoc i występy!
PIERWSZY DZIEŃ OBCHODÓW
SOBOTA 26 VII 2025
Ośrodek gotowy do przyjęcia gości.
Zdjęcia z lipcowego pobytu Rosi oraz z przygotowań do obchodów możesz obejrzeć w osobnej fotorelacji. Linki są dostępne na końcu tego posta.
PLAN DNIA NA SOBOTĘ
14:00 rejestracja i przywitanie gości
15:00 „50 LAT MINĘŁO...”
przypomnienie historii naszej wspólnoty
od początku lat 70-tych aż do dziś
pokaz zdjęć
wspólne wspominki, anegdoty
17:00 wegański szwedzki stół
PROGRAM ARTYSTYCZNY*
18:00 „Melodie z chatki pustelnika. Muzyczny zazen”
muzyczna medytacja przy dźwiękach tradycyjnych
i dawnych instrumentów azjatyckich,
w wykonaniu multiinstrumentalistki Anny Krysztofiak
19:30 „Buddyjska Poe-azja Ameryki i
ethno-mantra mix na żywo i byle jak”
koncert muzyczny w stylu free-electro-ethno-jazz-rock-punk
zespołu 2nd HAND BEATNIX
w wykonaniu Magury, Piotra Ornocha & Tomka Dechnela
WITAMY GOŚCI
Zbieramy się w letnim zendo
Zendo pełne - zaczynamy!
„50 LAT MINĘŁO...”
przypomnienie historii naszej wspólnoty
od początku lat 70-tych aż do dziś
pokaz zdjęć, wspólne wspominki, anegdoty
Rosi wita gości
Pokaz slajdów, opowiadamy historię sanghi.
Różne osoby opowiadają zabawne i poruszające anegdoty z lat 70-tych, 80-tych, 90 - tych i później

Wszyscy słuchają z zainteresowaniem
Rosi Sunya też dzieli się swoimi wspominkami
Podajemy zupę murka dhal z ryżem
Jin Wei, polski mnich z Miasta 10000 Buddów (Berkeley, USA) oraz Rosi Uji z sanghi Kannon.
Szef kuchni poleca!
I. WYSTĘP ARTYSTYCZNY
„Melodie z chatki pustelnika. Muzyczny zazen”
muzyczna medytacja przy dźwiękach tradycyjnych
i dawnych instrumentów azjatyckich,
w wykonaniu multiinstrumentalistki Anny Krysztofiak
Była to wyjątkowa, muzyczna medytacja przy dźwiękach tradycyjnych i dawnych instrumentów azjatyckich. Utwory muzyczne były zaczerpnięte z tradycji japońskiej a te pochodzące z tradycji Chin i Tajwanu - wykonane były ze względu na swój głęboki kontekst buddyjski.

Po występie wiele osób porozmawiało z Anią i chciało zobaczyć instrumenty
KĄCIK WSPOMNIEŃ "SKANZEN"
W tzw. "zimnicy" urządziliśmy klimatyczny kącik z fotelami
i wystawiliśmy 6 albumów ze starymi zdjęciami do oglądania.

II. WYSTĘP ARTYSTYCZNY
Buddyjska Poe-azja Ameryki i ethno-mantra mix na żywo i byle jak” - koncert muzyczny w stylu free-electro-ethno-jazz-rock-punk zespołu 2nd HAND BEATNIX w wykonaniu Magury, Piotra Ornocha & Tomka Drachala.
Improwizacja oparta na etno i elektro instrumentach.
Allena Ginsberga, Gary Snydera i Jacka Kerouac.
Dziękujemy za wspaniały występ! Ducha rebelii i wolności można było poczuć!
DRUGI DZIEŃ OBCHODÓW
NIEDZIELA 27 VII 2025
10:00 ZAZEN (medytacja zen)
2 x 25 min siedzenie, 10 min kinhin
11:10 ŚPIEWY 20’
11:30 chwila przerwy na napoje i przekąski
12:00 MOWA ROSI SUNYI
„50 lat zen w Polsce:
odkrywanie radości Buddy, Dharmy i Sanghi”
potem ROZMOWA W KRĘGU
14:00 poczęstunek wegański w ogrodzie
PROGRAMY ARTYSTYCZNE w ZENDO:
15:00 „Buddha Katha - Ścieżka Buddy”
klasyczny taniec indyjski w stylu Bharatanātyam
w wykonaniu tancerki i nauczycielki tańca Ritu Mittal
16:15 „Wibracje ciszy”
koncert gongów i mis tybetańskich
w wykonaniu Ani Jędrzejczak
ZAZEN, ŚPIEWY, MOWA ROSI SUNYI, KRĄG
Zbieramy się w zendo na medytację zen (zazen)
Mowa Dharmy (teisio) Rosi Sunyi pt.: „50 lat zen w Polsce:
odkrywanie radości Buddy, Dharmy i Sanghi”
WEGAŃSKI OBIAD W OGRODZIE
Podaliśmy tofu z groszkiem i cukinią, kaszę jaglaną i zieloną sałatę
III. WYSTĘP ARTYSTYCZNY
Julian pomógł przygotować i zapowiedział występ Ritu
Ritu Mittal jest tancerką, nauczycielką, choreografką i trenerką ruchu.

Sławek z siostrą Ulą - bliźniaczką :)
IV. WYSTĘP ARTYSTYCZNY
„Wibracje ciszy” - koncert gongów i mis tybetańskich
w wykonaniu Ani Jędrzejczak
To był wspaniały relaks i wyciszenie ciała-umysłu po tak intensywnym i pełnym wrażeń weekendzie.
Podziękowania dla Rosi za 30 lat nieustającego wsparcia, prowadzenia nas w praktyce dharmicznej.
Rosi Sunya przyjeżdża do polskiej sanghi od 1995 roku, średnio dwa razy do roku.
Ta lipcowa wizyta była jej 55-tą. Cała sala zaśpiewała STO LAT!
Rosi, obyś była zdrowa i mogła przyjeżdżać do nas jeszcze długo!
BIG GASIO
Wyrażamy wielką wdzięczność dla całej sanghi, dla naszych nauczycieli, pionierów założycieli z lat 70-tych oraz wszystkich kolejnych pokoleń praktykujących aż do dnia dzisiejszego. Wyrazy wielkiego szacunku i docenienia dla setek osób, które przez te ponad pięć dekad włożyły swoje wysiłki, zaangażowanie, pracę, czas i darowizny, aby budować sanghę i miejsca praktyki oraz wspierać ich funkcjonowanie.
Dzięki temu nasza wspólnota od tylu lat może trwać nieprzerwanie, mimo wszelkich pojawiających się wyzwań i zmian, regularna intensywna praktyka zen
i ogień Dharmy cały czas są podtrzymywane!
Ślubujemy to kontynuować!
🙏🙏🙏
Budynek Ośrodka Warszawskiego w Falenicy w 1985 roku, jeszcze przed rozbudową...
... i teraz w 2025 roku
Fotorelacja: Sandra SkyHeart, Marta Jerzak
Zdjęcia: Karolina Kubik, Olena Waśkiewicz, Piotr Porębowicz, Darek Szpakowski, Sandra & Sławek
Planujemy jeszcze zrobić filmik z nagrań które mamy, ale prosimy o cierpliwość! 🙏 Teraz w grudniu chcemy domknąć prace nad gazetką "Trzy Skarby". Będzie to specjalne wydanie z okazji 50-lecia, zachęcamy więc do zakupu. Jak tylko będzie gotowe, damy znać!
UWAGA ❗
- Jeśli ktoś ma zdjęcia i chciałby wzbogacić fotorelację, śmiało można je wysłać, bardzo chętnie dołączymy.
- Jeśli ktoś nie chce, aby jego/ jej wizerunek był widoczny na powyższych zdjęciach, prosimy napisać, o które zdjęcie/a chodzi i zadziałamy.
- Jeśli chcesz opublikować (np. w social mediach) wybrane zdjęcia z tej fotorelacji, najpierw prosimy o kontakt. Można za to śmiało udostępniać link do tej fotorelacji.
- We wszelkich sprawach możecie pisać wysyłając emaila na buddyzmzen@gmail.com.
Gasio! 🙏
POLECAMY DO OBEJRZENIA i PRZECZYTANIA:
SZCZEGÓŁOWY OPIS WYSTĘPÓW ARTYSTYCZNYCH
„Melodie z chatki pustelnika. Muzyczny zazen” muzyczna medytacja przy dźwiękach tradycyjnych i dawnych instrumentów azjatyckich, w wykonaniu multiinstrumentalistki Anny Krysztofiak
Będzie to wyjątkowa, muzyczna medytacja przy dźwiękach tradycyjnych i dawnych instrumentów azjatyckich, Utwory muzyczne zaczerpnięte będą z tradycji japońskiej a te pochodzące tradycji Chin i Tajwanu - wykonane zostaną ze względu na swój głęboki kontekst buddyjski. Ta druga grupa utworów to m.in. pieśni do Guanyin, Mahākaruṇika Dhāraṇī oraz utwory z motywem księżyca, symbolizującym
oświecenie. Muzykę instrumentalną wzbogaci śpiew tradycyjny.Tyle dla naszych uszu, a dla oczu wyświetlać będziemy cytaty do przeczytania w ciszy pomiędzy utworami.
Anna Krysztofiak jest artystką Chóru Filharmonii Łódzkiej, multiinstrumentalistką w zakresie instrumentów dawnych i orientalnych, mgr historii sztuki. Wykonuje muzykę tradycyjną na szeregu instrumentów azjatyckich, a także w tradycyjnej technice wokalnej. Jest najprawdopodobniej jedyną Europejką, która w stałym repertuarze wykonuje utwory nanguan w konserwatywnej stylistyce, co zostało docenione przez etnomuzykologów i sinologów obecnych na międzynarodowej
konferencji CHIME w Lizbonie, w 2018 roku. Przez rok pełniła funkcję organisty parafii polskiej przy kościele Notre Dame de la Chapelle w Brukseli. W latach 2015-2017 była dyrektorem artystycznym Festiwalu „Muzyka w Ogrodzie Chińskim” w Łazienkach Królewskich w Warszawie, a festiwal ten był jej autorskim projektem. W jej dorobku znajdują się koncerty w kraju i za granicą (Czechy, Belgia, Luksemburg, Tajwan, Maroko). Od 2019 roku współpracuje z festiwalem „Słowo i muzyka u jezuitów”, jako wykonawca i kierownik artystyczny koncertów towarzyszących.
Buddyjska Poe-azja Ameryki i ethno-mantra mix na żywo i byle jak” - koncert muzyczny w stylu free-electro-ethno-jazz-rock-punk zespołu 2nd HAND BEATNIX w wykonaniu Magury, Piotra Ornocha & Tomka Drachala
Od 2004 staramy się wykonywać na żywo poezję pokolenia Beatników z USA, pierwszej generacji buntowników, która była inspirowana w wielkiej części Dharmą Buddy. Tekst Allena Ginsberga, Gary Snydera i Jacka Kerouac sa uniwersalne a obecnie prawie zapomniane w tej epoce upadku. Improwizacja oparta na etno i elektro instrumentach.
"Buddha Katha - Ścieżka Buddy" klasyczny taniec indyjski w stylu Bharatanātyam
w wykonaniu tancerki i nauczycielki tańca Ritu Mittal
Bharatanāṭyam to jedna z najstarszych form tańca klasycznego Indii, licząca tysiące lat.
Początkowo wykonywana była wyłącznie w świątyniach jako ofiara dla bogów. Do dziś
zachowuje głęboki duchowy charakter i wykonywana jest z szacunkiem, zgodnie z tradycyjnymi
zasadami rytualnymi. Symboliczna postać Shivy jako Nataradży – „króla tancerzy” tańczącego
w kręgu ognia – uosabia wieczny taniec stworzenia i zniszczenia we wszechświecie.
Bharatanāṭyam jest jego żywym obrazem.
Występ tancerki – nazywanej Nayiką – podczas świąt i ceremonii ma głębokie znaczenie
symboliczne. Barwny strój, dzwonki na kostkach i biżuteria, każdy element ma określoną
funkcję i znaczenie. Taniec zawsze zaczyna i kończy się Namaskaramem – pokłonem
składanym Matce Ziemi. Każdy ruch, gest dłoni, spojrzenie czy pozycja ciała niesie określone
przesłanie. Bharatanāṭyam to taniec opowiadający historię – wykorzystuje mimikę, gesty i
ekspresję ciała, by oddać treść pieśni i wyrazić zawarte w niej emocje. Przekaz płynie wprost z
mitologii, literatury i religii hinduistycznej. Celem tańca nie jest tylko rozrywka, ale wewnętrzna
przemiana – zarówno tancerza, jak i widza.
Ritu Mittal jest tancerką, nauczycielką, choreografką i trenerką ruchu. Dorastała w
wielojęzycznym, indyjsko-niemieckim środowisku, co pozwala jej w naturalny sposób
przekazywać wielowiekową tradycję w sposób przystępny dla zachodniego odbiorcy. Taniec
Bharatanāṭyam praktykuje od 6. roku życia. Uzupełniała swoje wykształcenie poprzez
zaawansowane studia z zakresu analizy ruchu (Laban/Bartenieff), jogi Pa-Kua (Sintony), teorii
Fascia Natya oraz edukacji somatycznej. Przez 15 lat była wykładowczynią w prestiżowej Szkole
Tańca im. Eriki Klütz w Hamburgu, gdzie uczyła metodyki i tańca scenicznego.
Czerpiąc z całego swojego doświadczenia, Ritu Mittal stworzyła własną metodę pracy z ciałem
– MOVING TO JOY – podejście oparte na uważności i wewnętrznej przemianie, dostępne dla
każdego. Metoda ta pomaga ponownie połączyć się z mądrością i kreatywnością ciała –
łagodnie, z szacunkiem i we własnym rytmie – aby poruszać się swobodnie i w pełni wyrażać
siebie.
„Wibracje ciszy” koncert gongów i mis tybetańskich w wykonaniu Ani Jędrzejczak
Koncert mis i gongów to wyjątkowe doświadczenie terapeutyczne, w którym przewodnikiem staje się dźwięk. Ma on na celu wprowadzenie równowagi i wyciszenie rozpędzonego umysłu oraz powrót do tu i teraz. Koncert może działać kojąco, wyciszająco, a nawet orzeźwiająco i pobudzająco. Jest skutecznym i głębokim środkiem relaksacyjnym. Odpręża ciało, uwalnia stres i napięcia, pomaga zredukować bóle wynikłe z chronicznych napięć, pomaga w pracy z lękiem, poprawia witalność, podnosi energię oraz wpływa pozytywnie na nasz dobrostan.
Wchodząc w stan głębokiego relaksu, mózg wchodzi w stan alfa, a ciało redukując się od napięć wchodzi w błogostan. W takim momencie może aktywizować się nasza podświadomość, dlatego warto przyjść na sesję z pozytywną, uzdrawiająca intencją, która dostaje przestrzeń i energię do zaktywizowania się i nabrania mocy sprawczej. Przeciwskazania: Rozrusznik serca, wszelkie wstawki mechaniczne w ciele, silne stany depresyjne, epilepsja.
Ania Jędrzejczak jest członkinią naszej sanghi Bodhidharma, praktykuje zen od 20 lat. Na codzień mieszka pod Wrocławiem i współprowadzi Ośrodek Wrocławski oraz regularnie przyjeździa na praktykę i sesiny z Rosi Sunyą do Ośrodka Warszawskiego. Ukończyła kurs masażu misami dźwiękowymi metodą Petera Hessa u Kuby Koryckiego oraz kurs prowadzenia sesji relaksacyjnych na gongach u Tomka Niewiadomego. Ania w przeszłości pracowała wiele lat jako aktorka w teatrze ulicznym (Teatr na Walizkach), od 3 lat jest szczęśliwą mamą, w wolnych chwilach maluje obrazy.










































































































































































Brak komentarzy:
Prześlij komentarz