niedziela, 30 listopada 2025

"50 lat minęło..." - fotorelacja z obchodów 50-lecia sanghi Bodhidharma * 26 - 27 VII 2025

 

Po wielu miesiącach przygotowań w końcu nadszedł ten wyczekiwany weekend 26 - 27 lipca 2025 roku, kiedy to obchodziliśmy 50 lat formalnego istnienia naszego Związku. Był to czas świętowania ponad 50-lat istnienia buddyzmu zen w Polsce, w linii nauczania Rosiego Philipa Kapleau. 

Warto wiedzieć, że nieformalne początki naszej wspólnoty sięgają nawet wcześniejszego okresu, końca lat 60-tych / początków lat 70-tych. W tamtych czasach grupka zaangażowanych osób zaczęła razem praktykować zen na podstawie książki - inspirując się książką Philipa Kapleau "Trzy filary zen" i budować wspólnotę praktykujących. Efektem ich wysiłku był przyjazd Rosiego Kapleau do Polski w 1975 roku i podpisanie aktu założycielskiego stowarzyszenia o nazwie "Koło Zen". Od tej pory nieprzerwanie podtrzymywana jest wspólna praktyka zen, a Dharma Buddy przekazywana kolejnym pokoleniom.

W ramach obchodów świętowaliśmy także 40. urodziny naszej siedziby przy ul. Filmowej oraz 30 lat opieki duchowej Rosi Sunyi nad polską sanghą. Przez te dwa dni Ośrodek Warszawski w Falenicy odwiedziło ponad 120 osób. Poza aktualnymi członkami naszej sanghi przybyli dawni członkowie oraz sympatycy naszego Związku lub buddyzmu. Gościliśmy także nauczycieli, mnicha i praktykujących z różnych grup buddyjskich. Wiele osób przyszło z członkami swoich rodzin.

Była to wspaniała okazja, aby pobyć razem, powspominać dawne czasy, cieszyć się artystycznymi występami, zjeść dobre wegańskie jedzenie. Był też czas na wspólną praktykę, wysłuchanie mowy dharmy Rosi Sunyi i rozmowy o praktyce. Poniżej fotorelacja z tych dwóch wspaniałych dni - zapraszamy do obejrzenia. Wszystkim bardzo dziękujemy za udział, pomoc i występy!








PIERWSZY DZIEŃ OBCHODÓW
SOBOTA 26 VII 2025
Ośrodek gotowy do przyjęcia gości.


Zdjęcia z lipcowego pobytu Rosi oraz z przygotowań do obchodów możesz obejrzeć w osobnej fotorelacji. Linki są dostępne na końcu tego posta.


PLAN DNIA NA SOBOTĘ
14:00 rejestracja i przywitanie gości

15:00 „50 LAT MINĘŁO...”
przypomnienie historii naszej wspólnoty
 od początku lat 70-tych aż do dziś
pokaz zdjęć
wspólne wspominki, anegdoty

17:00 wegański szwedzki stół

PROGRAM ARTYSTYCZNY*
18:00 „Melodie z chatki pustelnika. Muzyczny zazen” 
muzyczna medytacja przy dźwiękach tradycyjnych 
i dawnych instrumentów azjatyckich, 
w wykonaniu multiinstrumentalistki Anny Krysztofiak

19:30 „Buddyjska Poe-azja Ameryki i 
ethno-mantra mix na żywo i byle jak” 
koncert muzyczny w stylu free-electro-ethno-jazz-rock-punk 
zespołu 2nd HAND BEATNIX 
w wykonaniu Magury, Piotra Ornocha & Tomka Dechnela


WITAMY GOŚCI


W punkcie rejestracji każdy dostał plakietkę z imieniem







 




Spotkanie dawnych znajomych







Wszystkie ściany wokół patio oraz w zendo były ozdobione zwojami kakemono Darka Szpakowskiego






Korytarzyk przed zendem przy patio



Zbieramy się w letnim zendo


Zendo pełne - zaczynamy!


„50 LAT MINĘŁO...” 
przypomnienie historii naszej wspólnoty 
od początku lat 70-tych aż do dziś
pokaz zdjęć, wspólne wspominki, anegdoty

Rosi wita gości


Pokaz slajdów, opowiadamy historię sanghi.

Różne osoby opowiadają zabawne i poruszające anegdoty z lat 70-tych, 80-tych, 90 - tych i później 




Wszyscy słuchają z zainteresowaniem




Rosi Sunya też dzieli się swoimi wspominkami


Czas na chwilę przerwy







Kontynuujemy pokaz slajdów






W specjalnym numerze naszej gazetki "Trzy Skarby", który ukaże się niebawem,  
będziemy pisać także o historii sanghi. Na końcu tej fotorelacji umieściliśmy także linki do ciekawych zdjęć i tekstów. Zachęcamy do obejrzenia i przeczytania.




CZAS NA WEGAŃSKIE PRZEKĄSKI i POGADUCHY










SZWEDZKI STÓŁ W OGRODZIE 





Podajemy zupę murka dhal z ryżem









Jin Wei, polski mnich z Miasta 10000 Buddów (Berkeley, USA) oraz Rosi Uji z sanghi Kannon.




















Szef kuchni poleca!






I. WYSTĘP ARTYSTYCZNY

„Melodie z chatki pustelnika. Muzyczny zazen” 
muzyczna medytacja przy dźwiękach tradycyjnych 
i dawnych instrumentów azjatyckich, 
w wykonaniu multiinstrumentalistki Anny Krysztofiak




Była to wyjątkowa, muzyczna medytacja przy dźwiękach tradycyjnych i dawnych instrumentów azjatyckich. Utwory muzyczne były zaczerpnięte z tradycji japońskiej a te pochodzące z tradycji Chin i Tajwanu - wykonane były ze względu na swój głęboki kontekst buddyjski. 


Ania zaprezentowała m.in. pieśni do Guanyin, Mahākaruṇika Dhāraṇī oraz utwory z motywem księżyca, symbolizującego oświecenie. 
Muzyka instrumentalna była wzbogacona  tradycyjnym śpiewem.

Została też opowiedziana starodawna azjatycka przypowieść.




Po występie wiele osób porozmawiało z Anią i chciało zobaczyć instrumenty










Dziękujemy!


KĄCIK WSPOMNIEŃ "SKANZEN" 


W tzw. "zimnicy" urządziliśmy klimatyczny kącik z fotelami 
i wystawiliśmy 6 albumów ze starymi zdjęciami do oglądania.








II. WYSTĘP ARTYSTYCZNY
Buddyjska Poe-azja Ameryki i ethno-mantra mix na żywo i byle jak” - koncert muzyczny w stylu free-electro-ethno-jazz-rock-punk zespołu 2nd HAND BEATNIX w wykonaniu Magury, Piotra Ornocha & Tomka Drachala.


Trwają przygotowania naszych muzyków



Improwizacja oparta na etno i elektro instrumentach. 


Magura melorecytował poezję pokolenia Beatników z USA, jak: 
Allena Ginsberga, Gary Snydera i Jacka Kerouac.


Dziękujemy za wspaniały występ! Ducha rebelii i wolności można było poczuć!


DRUGI DZIEŃ OBCHODÓW
NIEDZIELA 27 VII 2025

10:00 ZAZEN (medytacja zen) 
2 x 25 min siedzenie, 10 min kinhin
11:10 ŚPIEWY 20’

11:30 chwila przerwy na napoje i przekąski
 
12:00 MOWA ROSI SUNYI 
„50 lat zen w Polsce: 
odkrywanie radości Buddy, Dharmy i Sanghi”
potem ROZMOWA W KRĘGU

14:00 poczęstunek wegański w ogrodzie


PROGRAMY ARTYSTYCZNE w ZENDO:

15:00 „Buddha Katha - Ścieżka Buddy”
 klasyczny taniec indyjski w stylu Bharatanātyam
 w wykonaniu tancerki i nauczycielki tańca Ritu Mittal

 16:15  „Wibracje ciszy” 
koncert gongów i mis tybetańskich 
w wykonaniu Ani Jędrzejczak



ZAZEN, ŚPIEWY, MOWA ROSI SUNYI, KRĄG

Zbieramy się w zendo na medytację zen (zazen)




Mowa Dharmy (teisio) Rosi Sunyi pt.: „50 lat zen w Polsce: 
odkrywanie radości Buddy, Dharmy i Sanghi”




WEGAŃSKI OBIAD W OGRODZIE


Podaliśmy tofu z groszkiem i cukinią, kaszę jaglaną i zieloną sałatę






















Tanna i Rosi Sunya




III. WYSTĘP ARTYSTYCZNY
„Buddha Katha - Ścieżka Buddy”
- klasyczny taniec indyjski w stylu Bharatanātyam
w wykonaniu tancerki i nauczycielki tańca Ritu Mittal





Julian pomógł przygotować i zapowiedział występ Ritu



Ritu Mittal jest tancerką, nauczycielką, choreografką i trenerką ruchu.  










To był bajecznie piękny taniec i wzruszająca historia!



NIESPODZIANKA


Kwitnący prezent od Wojtka




Sławek z siostrą Ulą - bliźniaczką :)

IV. WYSTĘP ARTYSTYCZNY
 „Wibracje ciszy” - koncert gongów i mis tybetańskich
w wykonaniu Ani Jędrzejczak







To był wspaniały relaks i wyciszenie ciała-umysłu po tak intensywnym i pełnym wrażeń weekendzie.






PODZIĘKOWANIA


Podziękowania dla Rosi za 30 lat nieustającego wsparcia, prowadzenia nas w praktyce dharmicznej. 
Rosi Sunya przyjeżdża do polskiej sanghi od 1995 roku, średnio dwa razy do roku. 
Ta lipcowa wizyta była jej 55-tą. Cała sala zaśpiewała STO LAT!  
Rosi, obyś była zdrowa i mogła przyjeżdżać do nas jeszcze długo!
BIG GASIO


Wyrażamy wielką wdzięczność dla całej sanghi, dla naszych nauczycieli, pionierów założycieli z lat 70-tych oraz wszystkich kolejnych pokoleń praktykujących aż do dnia dzisiejszego. Wyrazy wielkiego szacunku i docenienia dla setek osób, które przez te ponad pięć dekad włożyły swoje wysiłki, zaangażowanie, pracę, czas i darowizny, aby budować sanghę i miejsca praktyki oraz wspierać ich funkcjonowanie.

Dzięki temu nasza wspólnota od tylu lat może trwać nieprzerwanie, mimo wszelkich pojawiających się wyzwań i zmian, regularna intensywna praktyka zen 
i ogień Dharmy cały czas są podtrzymywane!
Ślubujemy to kontynuować!
🙏🙏🙏



Budynek Ośrodka Warszawskiego w Falenicy w 1985 roku, jeszcze przed rozbudową...


... i teraz w 2025 roku


Fotorelacja: Sandra SkyHeart, Marta Jerzak
Zdjęcia: Karolina Kubik, Olena Waśkiewicz, Piotr Porębowicz, Darek Szpakowski, Sandra & Sławek

Planujemy jeszcze zrobić filmik z nagrań które mamy, ale prosimy o cierpliwość!  🙏 Teraz w grudniu chcemy domknąć prace nad gazetką "Trzy Skarby". Będzie to specjalne wydanie z okazji 50-lecia, zachęcamy więc do zakupu. Jak tylko będzie gotowe, damy znać!

UWAGA ❗
  • Jeśli ktoś ma zdjęcia i chciałby wzbogacić fotorelację, śmiało można je wysłać, bardzo chętnie dołączymy.
  • Jeśli ktoś nie chce, aby jego/ jej wizerunek był widoczny na powyższych zdjęciach, prosimy napisać, o które zdjęcie/a chodzi i zadziałamy. 
  • Jeśli chcesz opublikować (np. w social mediach)  wybrane zdjęcia z tej fotorelacji, najpierw prosimy o kontakt. Można za to śmiało udostępniać link do tej fotorelacji.
  • We wszelkich sprawach możecie pisać wysyłając emaila na buddyzmzen@gmail.com. 
Gasio! 🙏


SZCZEGÓŁOWY OPIS WYSTĘPÓW ARTYSTYCZNYCH
 

„Melodie z chatki pustelnika. Muzyczny zazen” muzyczna medytacja przy dźwiękach tradycyjnych i dawnych instrumentów azjatyckich, w wykonaniu multiinstrumentalistki Anny Krysztofiak

Będzie to wyjątkowa, muzyczna medytacja przy dźwiękach tradycyjnych i dawnych instrumentów azjatyckich,  Utwory muzyczne zaczerpnięte będą z tradycji japońskiej a te pochodzące tradycji Chin i Tajwanu - wykonane zostaną ze względu na swój głęboki kontekst buddyjski. Ta druga grupa utworów to m.in. pieśni do Guanyin, Mahākaruṇika Dhāraṇī oraz utwory z motywem księżyca, symbolizującym
oświecenie. Muzykę instrumentalną wzbogaci śpiew tradycyjny.Tyle dla naszych uszu, a dla oczu wyświetlać będziemy cytaty do przeczytania w ciszy pomiędzy utworami.

Anna Krysztofiak jest artystką Chóru Filharmonii Łódzkiej, multiinstrumentalistką w zakresie instrumentów dawnych i orientalnych, mgr historii sztuki. Wykonuje muzykę tradycyjną na szeregu instrumentów azjatyckich, a także w tradycyjnej technice wokalnej. Jest najprawdopodobniej jedyną Europejką, która w stałym repertuarze wykonuje utwory nanguan w konserwatywnej stylistyce, co zostało docenione przez etnomuzykologów i sinologów obecnych na międzynarodowej
konferencji CHIME w Lizbonie, w 2018 roku. Przez rok pełniła funkcję organisty parafii polskiej przy kościele Notre Dame de la Chapelle w Brukseli. W latach 2015-2017 była dyrektorem artystycznym Festiwalu „Muzyka w Ogrodzie Chińskim” w Łazienkach Królewskich w Warszawie, a festiwal ten był jej autorskim projektem. W jej dorobku znajdują się koncerty w kraju i za granicą (Czechy, Belgia, Luksemburg, Tajwan, Maroko). Od 2019 roku współpracuje z festiwalem „Słowo i muzyka u jezuitów”, jako wykonawca i kierownik artystyczny koncertów towarzyszących.


Buddyjska Poe-azja Ameryki i ethno-mantra mix na żywo i byle jak” - koncert muzyczny w stylu free-electro-ethno-jazz-rock-punk zespołu 2nd HAND BEATNIX w wykonaniu Magury, Piotra Ornocha & Tomka Drachala

Od 2004 staramy się wykonywać na żywo poezję pokolenia Beatników z USA, pierwszej generacji buntowników, która była inspirowana w wielkiej części Dharmą Buddy. Tekst Allena Ginsberga, Gary Snydera i Jacka Kerouac sa uniwersalne a obecnie prawie zapomniane w tej epoce upadku. Improwizacja oparta na etno i elektro instrumentach. 



"Buddha Katha - Ścieżka Buddy" klasyczny taniec indyjski w stylu Bharatanātyam
 w wykonaniu tancerki i nauczycielki tańca Ritu Mittal

Bharatanāṭyam to jedna z najstarszych form tańca klasycznego Indii, licząca tysiące lat.
Początkowo wykonywana była wyłącznie w świątyniach jako ofiara dla bogów. Do dziś
zachowuje głęboki duchowy charakter i wykonywana jest z szacunkiem, zgodnie z tradycyjnymi
zasadami rytualnymi. Symboliczna postać Shivy jako Nataradży – „króla tancerzy” tańczącego
w kręgu ognia – uosabia wieczny taniec stworzenia i zniszczenia we wszechświecie.
Bharatanāṭyam jest jego żywym obrazem.

Występ tancerki – nazywanej Nayiką – podczas świąt i ceremonii ma głębokie znaczenie
symboliczne. Barwny strój, dzwonki na kostkach i biżuteria, każdy element ma określoną
funkcję i znaczenie. Taniec zawsze zaczyna i kończy się Namaskaramem – pokłonem
składanym Matce Ziemi. Każdy ruch, gest dłoni, spojrzenie czy pozycja ciała niesie określone
przesłanie. Bharatanāṭyam to taniec opowiadający historię – wykorzystuje mimikę, gesty i
ekspresję ciała, by oddać treść pieśni i wyrazić zawarte w niej emocje. Przekaz płynie wprost z
mitologii, literatury i religii hinduistycznej. Celem tańca nie jest tylko rozrywka, ale wewnętrzna
przemiana – zarówno tancerza, jak i widza.



Ritu Mittal jest tancerką, nauczycielką, choreografką i trenerką ruchu. Dorastała w
wielojęzycznym, indyjsko-niemieckim środowisku, co pozwala jej w naturalny sposób
przekazywać wielowiekową tradycję w sposób przystępny dla zachodniego odbiorcy. Taniec
Bharatanāṭyam praktykuje od 6. roku życia. Uzupełniała swoje wykształcenie poprzez
zaawansowane studia z zakresu analizy ruchu (Laban/Bartenieff), jogi Pa-Kua (Sintony), teorii
Fascia Natya oraz edukacji somatycznej. Przez 15 lat była wykładowczynią w prestiżowej Szkole
Tańca im. Eriki Klütz w Hamburgu, gdzie uczyła metodyki i tańca scenicznego.

Czerpiąc z całego swojego doświadczenia, Ritu Mittal stworzyła własną metodę pracy z ciałem
– MOVING TO JOY – podejście oparte na uważności i wewnętrznej przemianie, dostępne dla
każdego. Metoda ta pomaga ponownie połączyć się z mądrością i kreatywnością ciała –
łagodnie, z szacunkiem i we własnym rytmie – aby poruszać się swobodnie i w pełni wyrażać
siebie.




 
„Wibracje ciszy” koncert gongów i mis tybetańskich w wykonaniu Ani Jędrzejczak

Koncert mis i gongów to wyjątkowe doświadczenie terapeutyczne, w którym przewodnikiem staje się dźwięk. Ma on na celu wprowadzenie równowagi i wyciszenie rozpędzonego umysłu oraz powrót do tu i teraz. Koncert może działać kojąco, wyciszająco, a nawet orzeźwiająco i pobudzająco.  Jest skutecznym i głębokim środkiem relaksacyjnym. Odpręża ciało, uwalnia stres i napięcia, pomaga zredukować bóle wynikłe z chronicznych napięć, pomaga w pracy z lękiem, poprawia witalność, podnosi energię oraz wpływa pozytywnie na nasz dobrostan.
 
Wchodząc w stan głębokiego relaksu, mózg wchodzi w stan alfa, a ciało redukując się od napięć wchodzi w błogostan. W takim momencie może aktywizować się nasza podświadomość, dlatego warto przyjść na sesję z pozytywną, uzdrawiająca intencją, która dostaje przestrzeń i energię do zaktywizowania się i nabrania mocy sprawczej. Przeciwskazania: Rozrusznik serca, wszelkie wstawki mechaniczne w ciele, silne stany depresyjne, epilepsja.

Ania Jędrzejczak jest członkinią naszej sanghi Bodhidharma, praktykuje zen od 20 lat. Na codzień mieszka pod Wrocławiem i współprowadzi Ośrodek Wrocławski oraz regularnie przyjeździa na praktykę i sesiny z Rosi Sunyą do Ośrodka Warszawskiego. Ukończyła kurs masażu misami dźwiękowymi metodą Petera Hessa u Kuby Koryckiego oraz kurs prowadzenia sesji relaksacyjnych na gongach u Tomka Niewiadomego. Ania w przeszłości pracowała wiele lat jako aktorka w teatrze ulicznym (Teatr na Walizkach), od 3 lat jest szczęśliwą mamą, w wolnych chwilach maluje obrazy.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz